Auta małolitrażowe obecnie budzą powszechną sympatię i sentyment. Jednym z takich samochodów była polska Syrena budowana od 1953 roku przez Fabrykę Samochodów Osobowych z siedzibą w Warszawie. To wtedy powstał pierwszy prototyp tego legendarnego samochodu. Syrena jaką znamy po raz pierwszy ujrzała światło dzienne podczas Międzynarodowych Targów Poznański w 1955 roku. Co ciekawe niezbyt pasującym określeniem w przypadku Syreny jest słowo produkcja.
Syrena powstawała w olbrzymiej części dzięki pracy ludzkich rąk. Nadwozia profilowana ręcznie, a części spawano przy użyciu spawarek acetylenowych. Prawdziwa seryjna produkcja rozpoczęła się dopiero w 1961 roku. Syrena do dziś cieszy się niezwykłą popularnością wśród miłośników i pasjonatów samochodów osobowych z Polski. Najbardziej charakterystyczną rzeczą, która odróżniała Syrenę od innych samochodów był fakt, że drzwi otwierały się odwrotnie, co było jednocześnie bardzo nieporęczne, ale stało się symbolem tego polskiego produktu.